Hola Murphy? - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Esther Zijl - WaarBenJij.nu Hola Murphy? - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Esther Zijl - WaarBenJij.nu

Hola Murphy?

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

01 December 2011 | Panama, Panama-stad

Goedemorgen allemaal! Zo, eindelijk dan een verslag van mij, helaas doet de app het niet, anders had ik het via mn telefoon al kunnen doen, maar een aantal van jullie hebben al wat gehoord via Facebook.

Maar om bij het begin te beginnen, dinsdagochtend, of eigenlijk maandagavond. Ik wilde nog wat kopietjes maken van mijn paspoort etc, maar mijn printerinkt was op, dus bij mn vader dan maar. Daar mn boardingcard uitgeprint zonder problemen, dus s avonds de kopietjes....en toen was papa zn printerinkt dus ook op! Gelukkig uiteindelijk bij Ruud nog mogen kopieeren, dank je wel Ruudje!
Okee, dinsdagochtend, op tijd op, en op tijd naar het vliegveld. Op de snelweg rijden we gelijk de file in, het zou toch niet...... Gelukkig viel het mee, en waren we op tijd op Schiphol, en daar kon ik zo mn tas inleveren, en ging ik zonder problemen door de douane, geen lange rijen ofzo. Murphy afgewend dus......of toch?
Een uur voor take-off begonnen ze met de security check en het boarden. Er stonden al een boel mensen in de rij, en ik had best wel wat water gedronken, dus ik heb lekker gewacht tot ongeveer op het laatst, kon ik tussendoor nog naar de wc. Na de laatste plaspauze toch maar in de rij, en daar sloot ik aan achter een aantal van mijn medereizigers! Wat een toeval! We stonden gezellig te kletsen, toen op een gegeven moment een dame aan kwam lopen, die druk pratend in een walkie talkie de security check stopzette! Er kwam nog een man in pak bij, en er werd druk gepraat, maar verder niets! Er hoefde nog maar 20-30 man doorheen, maar alles lag stil, en geen idee waardoor. Toen kwam de man in pak, om het uit te leggen, er was een deur die wel dicht was, maar niet op slot, wat die wel had moeten zijn. {Murphy, bemoei je nou niet meer met mijn reizen!!!} Er moest nu bepaald worden of het vliegtuig wel of niet leeggehaald moest worden, daar waren ze over aan het praten. Er werd onder alle stoelen of banken gekeken, maar er werd ons ook op het hart gedrukt dat er niets met het vliegtuig was. Nou ja, we zien wel. Op een gegeven moment gingen ze weer verder met de security check, mooi, kunnnen we met niet al te veel vertraging weg......Mis! Terwijl we daar zaten, zagen we iedereen weer uit het vliegtuig komen! Gelukkig mochten wij wel gelijk instappen, maar iedereen die er dus inzat, moest er uit, en weer door de security heen!! Al met al hadden er een uur vertraging volgens mij!
De vlucht zelf was niet echt spannend, de piloten hebben een kwartiertje ingehaald, dus om ff 6 uur plaatselijke tijd landden we op Panama Airport. Douane ging vlot, de rest ook, en de reisbegeleider Patrick hadden we ook snel gevonden, dus we konden de bus in! Volgens Patrick had het al 3 dagen geregend, dus het was behoorlijk vochtig, en warm natuurlijk! Rit naar het hotel ging snel, onze chauffeur in Panama, Bolivar, had aardig de vaart er in.
In het hotel de kamersleutels gekregen, ik heb een kamer voor mezelf, zalig! Kon zelfs kiezen of ik in het 1 persoonsbed of in het 2 persoonsbed ging liggen! En mijn kamre heeft Wifi bereik, helemaal leuk dus! Om 9 uur zijn we met bijna iedereen nog even wat gaan drinken, maar daarna toch wel snel onder de wol. Om een uurtje of vijf was ik al wakker, maar gelukkig heb ik nog een beetje kunnen 'slapen' tot 6 uur. Om een uur of 7 gaan ontbijten, zat hier bij het hotel inbegrepen. En om half negen hadden we een bijeenkomst, waar een beetje werd verteld wat we konden verwachten van de reis, en wat we die dag gingen doen. We hebben een City Canal tour gedaan, eerst een tour door de oude stad, Casco Antiguo, waar we met gids Juan een rondwandeling hebben gemaakt, en hij heeft van alles verteld over de restauratie van de stad, en de geschiedenis. Vanaf Plaza de Francia hadden we een mooi uitzicht op de skyline van de nieuwe stad, man wat een wolkenkrabbers, New York is er bijna niets bij!
En we hadden mooi weer! Na 3 dagen regen, scheen nu de hele dag de zon, en dat heb ik geweten ook...
Na de rondwandeling zijn we naar een heuvel in de stad gegaan waarvan je een mooi uitzicht hebt op het oude en het nieuwe gedeelte. En aan de andere kant op het begin/eind van het Panama Kanaal. Bovenop de heuvel wappert een vlag zo groot als een basketbalveld, en is vanuit de stad ook goed te zien.
Daarna hadden we toch wel honger gekregen, en gelukkig was het ook tijd voor de lunch, die voor ons klaar stond in Amador. Na de heerlijke lunch reden we door naar de Mirafloressluizen, die liggen het dichtst bij Panama Stad. We kregen een ticket waarmee we toegang hadden tot een film van 10 minuten, het museum, en natuurlijk het platform met zicht op de sluizen! Het museum ben ik niet eens ingeweest, film wel gezien, maar wat een mooi gezicht is dat zeg, en wat gaat dat ook hard, in no time zakt dat schip een heel eind! We hebben een paar schepen er doorheen zien gaan, helaas geen cruiseschepen, maar ja, je kunt niet alles hebben ;-)

Eenmaal terug bij het hotel eerst even naar de supermarkt gelopen, grote fles water en cola gehaald om bij te vullen, en toen even lekker gedouched, want ik plakte aan alle kanten. Om 7 uur zijn we met de groep gaan eten in een Italiaans restaurant, was erg lekker, en gezellig. Terug in het hotel vast mn tas weer een beetje gepakt, want vandaag gaan we weer door, naar Penonome. Omdat er weinig te doen is in het stadje, gaan we wat anders proberen volgens Patrick, we gaan eerst naar een plaatsje Anton, dat op de bodem van een vulkaan gebouwd is. Daar in de buurt kan je ook een mooie wandeling maken, en er is een mooie waterval. Daarna door naar het hotel, en naar een hoedenmakerij waar ze Panamese hoedden maken (niet te verwarren met de Panamahoed, die komt hier helemaal niet vandaan!)

Dus nu snel opschieten, over een half uur moet ik beneden staan met mn bagage, en ik moet de laatste dingen nog in mn rugzak proppen!!


Adiossos!

  • 01 December 2011 - 13:50

    Monique:

    Murphy, murphy, waar heb ik dat toch eerder meegemaakt? ;-)) Leuk om al een eerste bericht te lezen Esther. Veel plezier morgen!

    Groetjes,
    Mo

  • 01 December 2011 - 14:15

    Sandra:

    Tja dat is wel een begin met Murphy, maar gelukkig ook mooie verhalen! Have fun de komende tijd en ik volg je.

    Groetjes Sandra

  • 01 December 2011 - 14:51

    Margot:

    Een beetje Murphy hoort er bij toch??

    Geniet van de niet Murphy dingen, want zo te lezen zijn die er meer!

  • 01 December 2011 - 15:15

    Lot:

    Hoi Esther je mail al gelezen donderdag om 1600 leuk maar wel druk he| ga er maar van genieten en hou mij maar op de hoogte.
    liefs lot.

  • 01 December 2011 - 15:52

    Belinda:

    Hmmmm, als het hier maar bij blijft dan is het goed! Voor de Panamahoed moet je naar Equador heb ik me laten vertellen alhoewel ik geen winkel ben tegengekomen toen ik daar was :-)
    Ik wacht alweer op het volgende verslag!
    Groetjes, Belinda

  • 01 December 2011 - 17:24

    Heidie:

    leuk om je eerste belevinissen hier te lezen. en al scrapspullen gespot daar of ben je druk alle bonnetjes aan het verzamelen voor je vakantiealbum.

    liefs Heidie

  • 02 December 2011 - 07:58

    Aniet Drijver:

    Hey meis,

    leuk je avontuur, het begin is al een belevenis!!

    Fijn dat je met je mede-reizigers goed zijn aangekomen.

    Vast al regelmatig je camera gebruikt, ben benieuwd naar jouw reeks van foto's.

    Have funnnnnn, en ben benieuwd naar de volgende life-story.

    Huggie Aniet

  • 02 December 2011 - 11:36

    Marl1:

    Joepie! Het eerste 'echte' reisverslag! Gesmuld natuurlijk.. Top dat je Wifi in het hotel had, en dat je door te wachten nu toch maar mooi 1 keer door de security hoefde bij t vliegtuig.. Hoe luidt het spreekwoord ookalweer? De eersten zullen de laatsten zijn, of was t andersom??
    Nou, veel plezier nog in ieder geval!!
    xxx Je Zus!

  • 04 December 2011 - 21:16

    Elly:

    Murphy moet zich zeker maar nergens meer mee bemoeien, allemaal goed gekomen en jij zit lekker op je stek!!!
    Geniet ervan en heel veel plezier, ik ga nu door naar je volgende verslag!!!!
    Ik lees me rot, maar heel leuk hoor Essie, heb niet elkedag tijd voor de mail dus ben aan het inhalen :-))))))
    XXX El

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 31 Aug. 2009
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 45538

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 08 Oktober 2015

De avonturen van Mo en Es in China en Tibet

11 Oktober 2014 - 22 Oktober 2014

Jordanië 2014

26 September 2014 - 29 September 2014

Barca met Mar en Aniet

30 September 2013 - 19 Oktober 2013

Djoser rondreis Marokko

09 Oktober 2012 - 01 November 2012

Van Kaapstad naar de Victoria Falls

29 November 2011 - 19 December 2011

Costa Rica en Panama met Djoser

10 Mei 2010 - 17 Mei 2010

De avonturen van Mo en Es in New York City

21 Oktober 2009 - 15 November 2009

Sawadee kha, Thailand 2009

30 April 2007 - 30 April 2007

Rome 2007

02 Juni 1999 - 26 Juni 1999

USA 1999

Landen bezocht: