Pura vida! - Reisverslag uit Santa Elena, Costa Rica van Esther Zijl - WaarBenJij.nu Pura vida! - Reisverslag uit Santa Elena, Costa Rica van Esther Zijl - WaarBenJij.nu

Pura vida!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

12 December 2011 | Costa Rica, Santa Elena

Pura vida! Weer een nieuw verslag, begin nog eens te wennen aan dat Vlaamse toetsenbord, wordt afkicken thuis!
Maar goed, ik was gebleven bij Cahuita volgens mij. Omdat we 's ochtends al broodjes voor de lunch meegenomen hadden, konden we al vrij snel naar het park. Het eerste dat we hoorden waren brulapen! Zo onwijs om dat te horen. Helaas zaten ze te ver weg om ze te kunnen zien, maar we zagen wel de eerste leguanen.Een klein stukje verder stond een groepje met een gids, daar bleek een gele adder in de struiken op een tak te liggen, een stukje van het pad af. Na de nodige foto's weer verder gelopen, tot we de eerste apen tegen kwamen, kapucijnaapjes! (zoals Marcel uit Friends). De hele weg door het park loopt langs de zee, dus terwijl we door de jungle liepen, zagen en hoorden we de hele tijd ook de zee. We hebben al met al ongeveer vier uur gelopen, en nog wat insecten en een eekhoorntje gezien. 's Avonds lekker Caribisch gegeten bij Roberto's. De volgende dag ben ik met Corry, Esmeralda, Joke en Walter naar opvangcentrum Jagua, bij Puerto Vieja geweest. Daar worden verschillende dieren opgevangen om ze later weer in de natuur uit te zetten. We hebben verschillende slangen gezien, waaronder een aantal gele adders zoals we de dag ervoor in het park hadden gezien. Ook hadden ze een kooi met jonge brulapen, leuk om te zien hoe ze door die kooi slingerden. Onze gids ging naar binnen, en haalde er tzee apen uit, waarvan er eentje Brad Pitt, heette (Angelina bleef achter in de kooi!). Die mochten we allemaal beethouden, aan de staart. Bij mij ging hij gelijk op mijn hoofd zitten, zoals jullie hebben kunnen zien. Verder de red eyed tree frog, hét symbool van Costa Rica gezien, en er werd nog een slang uitgezet. Na de rondleiding heeft de chauffeur ons in het centrum van Cahuita afgezet, bij de bank, zodat Corry geld kon wisselen. Dat heeft zeker een uur geduurd, dus daarna een plekje om te lunchen uitgezocht, en teruggelopen naar het hotel. Daar zijn Esme en ik rap het zwembad ingesprongen voor de nodige afkoeling en opfrissing. Daarna lekker in de zon opgedroogd.
De dag erna was het weer tijd om verder te gaan, om kwart over acht zat iedereen in de bus. We reden richting Limon, de grootste havenstad van Costa Rica, daar vandaan worden de bananen van de plantages die er omheen liggen verscheept naar Europa en Amerika. De weg was weer flink hobbelig, maar dat is hier bijna overal zo ben ik inmiddels achter. Ff over tienen zijn we gestopt in een dorpje bij Musmanni, een bakkerijketen hierzo, en verderop een supermarkt. Daar ontdekte Esmeralda wat lekkers in de koelkast, dus om half elf waren wij aan het apperitief: Bamboo (rum-cola) Het is vast ergens op de wereld wel vier uur geweest toch ;-)
Daarna verder, op weg naar Tortuguero. Dat is alleen met de boot bereikbaar, dus na een bobbelrit die mijn blaas flink op de proef stelde, zijn we op de boot gestapt voor het laatste stuk. Bij de eerste bocht zag de bestuurder een krokodil, en niet zo'n kleintje ook! Die zie je hier niet vaak, meer kaaimannen. Verder nog een basilisk en een aantal vogels gezien. Bij het hotel zijn er een paar gaan kayakken, anderen zijn een wandeling een berg op gegaan, en Esme, Joke en ik hebben een wandeling langs het strand gemaakt. Daarna ben ik een hangmat ingekropen met een boek en muziek, terwijl de andere dames bij het zwembad gingen zitten. Daar kwamen ze al snel van terug, belaagd door muggen. Ik had er op dat momen geen last van, maar 5 minuten later hadden ze mij ook gevonden! Toen maar met een lange broek en lange mouwen bij de bar gaan zitten, maar helaas, ze zaten echt overal! Na het eten hebben we wat zitten lezen, kaarten en praten. Het dorpje is ongeveer een half uur met de boot, dus verder is er weinig te doen. We waren geloof ik de enigen in het hele hotel. Terug op mijn kamer bleek ik een wel zeer ongewenste bedgenoot te hebben: een kakkerlak! Walter was mijn reddende engel, die heeft hem weggehaald, en ik heb gelijk de klamboe om het bed heen gedaan, maar ik heb alsnog de hele nacht over beestjes in mijn bed gedroomd!

De volgende ochtend vroeg werd ik om een uur of vijf gewekt door brulapen! Een uurtje later werd ik weer wakker, nu door de regen, het kwam echt met bakken uit de hemel! Half acht ontbeten, en toen de boot in voor een tochtje door de kanalen. Helaas door de regen van die ochtenden de temperatuur hebben we behalve 1 kaaiman, wat vleermuisjes en vogels weinig dieren gezien. Toen het ook nog eens begon te regenen zijn we maar teruggegaan. Tot de lunch ons vermaakt in de bar met wat lezen en het vorige verslag op het blog gezet. Helaas waren de muggen nog steeds zo hongerig, Robbie heeft het inmiddels omgedoopt tot Mugtuguero! Tijdens het poolen zag Patrick nog wel een paar toekans in een papayaboom vlak bij zitten. Na de lunch leken de muggen hun honger wat gestild te hebben, dus ik ben weer de hangmat ingekropen. Al snel kwam eerst Esme, en daarna ook Johan, Rob, Joke en Walter er bij. Om drie uur zijn we met de boot naar het dorpje gegaan (twee straten en een kerk) waar we eerst in het schildpaddenmuseumpje zijn geweest, en daarna op het strand doo rPatrick nog wat extra uitleg gehad, en eierschillen gezien waar de nesten hadden gezeten. Na het eten zijn we in het donker weer teruggevaren naar het hotel. Daar mn tas ingepakt, om de volgende dag naar San José te vertrekken. De boottocht van het hotel naar de bus hebben we nog een heleboel reigers gezien, leek Den Haag wel joh! De rit naar San José was weer hobbelen, onderweg nog bij Musmanni gestopt, en een noodstop voor Patrick gemaakt ;-)

San José ligt op ongeveer 1000m hoogte, en dat was te voelen, het was een stuk kouder. We hebben wat door het centrum gelopen, maar er was niet echt veel aan, dus terug naar het hotel. Daar konden we niet echt gezelig wat drinken, maar aan de overkant bleek een restaurantje te zitten, waar we aan de apperitief gingen. Daar ook verloren schaap Corry gevonden, we hadden op haar staan wachten, maar ze had zelf het restaurant gevonden, zonder wat te zeggen. 's Avonds in hetzelfde restaurant wat gegeten, en de dag erna weer vroeg op weg, naar de Poas vulkaan. Omdat de Arenal al ruim een jaar geen lava meer geeft, was het wel leuk om het kratermeer van deze vulkaan te zien. Het was wel fris boven, maar ja, wat wil je op 1600m hoogte. De zon scheen gelukkig wel! Net toen we naar beneden wilden lopen, komt er een Amerikaanse op me af: Can I show you something? Blijkt ze hetzelfde shirt van het Hard Rock cafe aan te hebben als ik, alleen kwam die van haar uit Cancun, de mijne uit NYC!
Om half twaalf gingen we verder in de richting van La Fortuna. Bij het hotel eerst de tas op de kamer gezet, en toen op naar de Lavalounge voor gefrituurde yucca, dat was jammie!! En ik had het wel nodig ook, zeker op de wandeling die we daarna gemaakt hebben op het onderste deel van de Arenal. Ook nog een stuk geklauterd op de gestolde lava van de eerste uitbarsting, daarvandaan had je een mooi uitzicht over het stuwmeer. In het donker weer teruggereden naar het dorp. Daar gepind, en vervolgens gegeten met Esmeralda en Johan. Was eruug lekker, maar wat een porties zeg, echt te veel! Lekker op tijd naar bed, want de dag erna, gister dus, vertrokken we om half zeven richting grens met Nicaragua. We hebben een boottocht gemaakt over de Rio Frio, door het reservaat Cano Negro. Toen we uit La Fortuna wegreden, zat de boel potdicht, maar gelukkig was het op de plaats van bestemming zonnig, en we hebben een heerlijke boottocht gemaakt, en veel gezien! IJsvogels, kaaimannen, reigers, basilisken (ook wel Jesus Christ Iguana's genoemd, omdat ze over het water kunnen rennen), om maar een paar op te noemen. Op de boot gelunched, en als toetje kwam Patrick met taart, omdat Marleen jarig was!
Eind van de middag ben ik met Robbie, Esme en Johan naar de Baldi Hot Springs gezeest, natuurlijke bronnen, waar nu een heel complex van is gemaakt met wel 25 verschillende baden. Daar hebben we heerlijk gebadderd en geweekt tot we om acht uur opgehaald werden. Terug in de stad weer bij hetzelfde restaurant als de dag ervoor gegeten, was weer heerlijk, al duurde het wel wat lang.

Pfft, bijna op het eind, aangekomen bij vandaag. Om 7 uur gaan ontbijten bij Musmanni (begint een gewoonte te worden!) tas verder ingepakt, en om acht uur richting Monteverde vertrokken. De weg daar naartoe is niet verhard, en we hebben 4 uur zitten hobbelen. Het weer zat niet mee, het heeft de hele tijd potdicht gezeten van de mist en regen. In Santa Elena aangekomen was het wel blauwe lucht, maar het regende ook! Na wat te eten gehaald te hebben en wat rondgelopen verder naar het hotel. Daar de was afgegeven, en naar het dorpje gelopen. Dat is niet ver, maae heen behoorlijk steil naar beneden, en dus op de terugweg steil omhoog!
Na het eten vanavond nog even naar het dorp gezeest, met de taxi dit keer, want het regent en het waait behoorlijk! Johan en Patrick gingen poolen, en ik heb met Esme wat gedronken. Met zn tweetjes hebben we een taxi teruggenomen, en ik mocht de laptop lenen. Mail gelezen, en mn blog bijgewerkt :-D Helpt een beetje de aandacht van de muggenbeten af te houden, want ik heb er op mijn benen zeker 20 zitten, om gék van te worden! Heb ze waarschijnlijk in het restaurant in La Fortuna opgelopen, want die van Tortuguero zijn al bijna weg. Nu slapen, morgen een adventure packed day, ga een canopy tour doen, een sky walk, en naar de hummingbird tuin.

Weltrusten!!!

• 12 December 2011 - 06:36

Monique:

Klinkt weer goed allemaal Esther (behalve die muggen dan he ;-) ). Volgens mij heb je een heerlijke vakantie :D Veel plezier nog in de laatste week.

• 12 December 2011 - 06:36

Monique:

• 12 December 2011 - 13:03

Sylvia:

Klinkt me bekend in de oren, die muggen. Het locale middel Allergel (wit met rode tube) helpt wel wat tegen de jeuk! Zeewater wil ook wel helpen, en anders een middeltje van de indianen: insmeren met een doorgesneden vrucht van de cacaoboom! En die regen, heel jammer, maar hoort naar mijn mening wel bij CR.
    Canopytour is leuk, veel plezier nog!

• 12 December 2011 - 14:23

Elly:

Zo dan Es, ik zit gewoon ademloos te lezen, geweldig wat een reis zeg en wat maak je veel mee, en je ziet ook nog eens wat ook zo steeds op de boot, wel gewoon je handen binnen houden hoor anders kan je straks niks meer met je hobby :-)))) en jij hebt wel wat met beesten in je bed hé deed me denken aan een vakantie in Frankrijk lang geleden :-)))))maar erg naar je zin zo te lezen!!!!
    Had vanmorgen je moeder op de koffie heel gezellie en je Pa ging bij Martin in de gang laminaat leggen, zit die jongen ook gezellig met de vloer dicht voor de Kerst, gaat daar nu wel gezellig worden hoor (eidelijk))))))) schat geniet en hou ons op de hoogte.
    Dikke kus van Paul en El.XXXX

• 12 December 2011 - 18:49

Sandra:

Wat geweldig en wat een verschillende natuurschoon heb je gezien! Veel plezier nog verder! Enne laat je niet pesten door de muggenguerilla!

• 12 December 2011 - 19:15

Caroline:

Hey essie, wat leuk joh om je verslagen te lezen, regelmatig lees ik ze op mn werk als ik effe geen zin meer heb ha ha. Ze ziet er happy uit meis leuk. We Silvia, Tonny, Lous et moi zijn bij de workshop voluitleven geweest leuk joh ook echt wat voor jou veel meditatie enzo. Nou meis goeie reis verder en enjoy!!! Liefs Caar

• 12 December 2011 - 19:33

Mama:

Wat een geweldige vakantie heb jij zo te lezen, ben benieuwd naar de foto's. Ben blij dat je zo geniet. Vandaag m'n eerste "vrije" dag gehad, zoals je las bij El koffie gedronken en vanmiddag bij oma geweest.
    Esje geniet nog heerlijk deze week en wij genieten met jou mee van je verslagen
    Dikke kus

• 12 December 2011 - 19:35

Marl1:

Heerlijk, ben weer helemaal bij!! Klinkt goed joh, en je hebt nog een hoop moois te gaan!
    Thumbs up for Walter! ;-)

Dikke knuf, Mar

• 13 December 2011 - 07:11

Margot:

Klinkt lekker Esther, nog ff genieten het is zo voorbij!

• 13 December 2011 - 21:01

Heidie:

kom elke keer kijken wat je nu weer allemaal beleeft heb. Ben erg benieuwd naar de foto's. Ga je er nog mee scrappen.

liefs Heidie