Brrrr - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Esther Zijl - WaarBenJij.nu Brrrr - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Esther Zijl - WaarBenJij.nu

Brrrr

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

17 Oktober 2013 | Marokko, Essaouira

Ja echt, het is gewoon koud hier vandaag in Essaouira! Het zit potdicht van de mist, en ik heb mijn fleecevest maar aangetrokken.
De afgelopen paar dagen waren over het algemeen druk maar leuk. Marrakech is me echt 100% meegevallen, al kreeg ik wel koppijn van al die chaos, zeker na de rust van Zagora. In de medina liepen toeristen en locals door elkaar, en daartussendoor ook nog brommers, ezels, al dan niet met kar, fietsers, koetsen en zelfs een busje, en allen toeterend en roepend dat de voetgangers uit de weg moesten. Tel daar de talloze schapen bij op die werden vervoerd vanwege het Slachtfeest, en je hebt een klein idee van de chaos, maar wat een leuke chaos! Verkopers riepen je wel toe, maar lieten je vrij snel met rust als je geen interesse toonde, en het plein was leuk om van bovenaf te bekijken, op een van de vele dakterrasjes. s' Avonds hebben we daar ook gegeten, wat een spektakel, je ziet steeds meer mensen komen, eetstalletjes worden geopend en de koks gaan aan het werk. Als toetje zijn we met een groepje naar de Italiaanse ijssalon gegaan om de hoek van het hotel.

De dag erna was het vertrek pas om twee uur, dus we hadden de hele ochtend nog. We zijn naar een Artisane centrum gegaan, waar we de dag ervoor langs waren gelopen op weg terug naar het hotel. Daar heb ik mijn souvenirs gekocht voor het thuisfront, en nog wat andere dingen.
Op weg naar Essaouira zijn we gestopt bij een bedrijfje dat argan olie maakte en verwerkte. Wat een werk is dat zeg, ik snap dat het zo duur is nu!

Het dorpje Essaouira ligt aan de Middellandse Zee, hardstikke leuk en een lekker zeebriesje!
'S Avonds met Paul, Liset en Yvonne via een donker steegje en een leuk restaurant heerlijk gegeten.
Gister ochtend olv Nina en Mo door het dorpje gelopen. Bijna alles was dicht voor het Slachtfeest, her en der zag je mensen met messen lopen, of een houtvuur klaarmaken voor het bereiden van de koppen, zoals later bleek. We zijn bij het bastion een toren ingeweest, en hebben over de muur gelopen, waar nog allemaal kanonnen stonden.
Daarna naar de haven, waar alle vissersboten lagen, ivm het feest lag het vol. Er was wel 1 tentje open waar je verse vis kon uitkiezen die vervolgens voor je werd klaargemaakt. Helaas buitte de eigenaar het feit dat hij de enige was flink uit, en is de vis duur betaald...
'S Avonds weer heerlijk gegeten, ander restaurant dit keer, waar ze wel wijn hadden, en enorme glazen:-)

En vandaag zat het dus potdicht van de mist, en dat is nu om half zes nog steeds zo. We hebben wat gelezen, rondgelopen, thee gedronken, gegeten en wat rondgehangen. Over een uurtje gaan we richting ons afscheidsdiner, bij een Italiaan, ik ben benieuwd. Zo maar eens opwarmen onder de douche denk ik.
Morgen vertrekken we hier om half tien, en aangezien we in Casablanca geen hotel meer hebben moeten morgenochtend de koffers om negen uur buiten de deur staan zodat ze naar de bus gebracht kunnen worden. Daarna met een aantal stops naar Casa, je moet toch wat om de dag door te komen. We vliegen pas om half twee 's nachts, dus van slapen zal wel niet veel terecht komen.
Mijn e-reader is trouwens terecht! Hij zou naar papa opgestuurd worden, maar omdat hij er nog niet is ga ik zaterdagochtend wel even op het vliegveld navragen.

• 17 Oktober 2013 - 19:18

Godert Van Der Heeft:

Hallo Esther, leuk om te lezen dat en wat je allemaal hebt ondernomen en dat het allemaal
    Weer zo snel aan je voorbij is getrokken meid. Maar ....... Zo ik gelezen heb, hebben jij en je reisgenoten ook echt genoten. Kon me van de mist in dat land helemaal niks voorstellen en had ik dat daar niet zo verwacht. Geniet nog even van de lange dag morgen en een hele goede terugreis. Liefs van Coby en Mij, XXX

• 17 Oktober 2013 - 19:56

Mama:

Had gehoopt dat het bij jou nog lekker warm was, maar helaas. Nog 1 dagje, geniet er nog maar lekker van. Hier wachten lekkere mandarijntjes op je! Voor morgennacht alvast goeie vlucht en we zien je zaterdag op Schiphol. Dikke kus

• 18 Oktober 2013 - 13:11

Mar:

Dag zussie! ;-) Jeetje, wat is het snel gegaan..! Nog maar ff knallen op je laatste dag dan hè?! Alles uit de kast! :-) Alvast een goede terugreis, en ter geruststelling: Symfonica vanavond gaat door, dus zondag komt vast ook goed.
    Enjoy! xoxo Marleen