Last day in paradise - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Esther Zijl - WaarBenJij.nu Last day in paradise - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Esther Zijl - WaarBenJij.nu

Last day in paradise

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

13 November 2009 | Thailand, Bangkok

En daar was ze weer! Laatste volle dag is alweer half om helaas. Maar laat ik beginnen waar ik gebleven was.
9 november.
Eerst heerlijk relaxed mn spullen gepakt, gedouched, en ontbeten. Daarna uitgechecked, tas naar boven gesjouwd (kon gelijk wel weer douchen, pfft) en weer de bus in. Anderhalf uur later waren we bij het bureautje van Andaman Discoveries, zij organiseren de homestay van de komende paar dagen bij families die zijn getroffen door de tsunami 5 jaar geleden. Daar kregen we heel summier wat informatie, programma voor de komende twee dagen, en ook hoorden we dat het een moslim dorp was. Geen hemdjes en broeken boven de knie dus. Daarna was het nog 45 minuten naar het dorp. Bij het eerste hous stopten we, en kwam de gastvrouw met een briefje met de namen wie er bij haar zouden slapen. Dat waren Jeroen, Anita en ik. Ze sprak een klein beetje Engels, dus dat maakte de communicatie gelijk al een stuk makkelijker. Dit keer was het niet mogelijk om drie eenpersoonsbedden te krijgen, en aangezien we dachten dat een andere indeling wel wat meer scheve blikken zou opleveren, hebben Anita en ik toch in 1 bed gelegen. Nou ja, bed... plank is een betere omschrijving. Vreselijk hard matras. Wel met klamboe gelukkig, en dat was hard nodig! Na de lunch zijn we eens gaan kijken waar de rest gebleven was, maar het is verschrikkelijk heet buiten! Om 2 uur zijn we naar een klein zeepfabriekje gegaan, waar de vrouwen zelf zeep maken, met verschillende geuren als kruidnagel, citroengras en kaneel. We hebben ook zelf een zeepketting mogen maken, ben benieuwd of hij de reis overleeft. Om 4 uur zijn we naar het strand gelopen voor de zonsondergang, en een bbq met onze gastfamilies. Gezellig, en lekker! Daar stond ook nog de poort van de oude school, waar nog foto's hingen van voor en na de tsunami. Ook stonden er langs de weg borden met de evacuatieroute en hoe ver het eerste safe point was.
's Avonds was er bij onze gastvrouw een bijeenkomst van het dorp, met name de vrouwen dan, we denken over de homestays, want er waren ook mensen van Andaman bij. Robert, Brigitte en Peter, die even verderop zaten, kwamen even buurten, en kijken wat er aan de hand was. Nog even zitten kletsen, en op tijd naar bed. Die reisdagen hakken er vaak wel in toch, al moet ik zeggen dat we eigenlijk bijna elke dag wel redelijk op tijd naar bed gaan. Voor de volgende dag stonden een aantal dingen gepland, maar omdat we door een kwallenprobleem niet konden zwemmen op het strand bij het dorp, hebben we dat veranderd, en zijn we met 2 longtailboten, snorkels en een picknicklunch, klaargemaakt door de gastgezinnen, naar een eilandje gevaren, om daar heerlijk te zwemmen en snorkelen. Ik heb toch ook maar weer eens een poging gewaagd, en het ging best goed, al werd ik af en toe wel heel even overvallen door een paniekgevoel. Na de lunch naar een volgend eiland, waar je iets beter kon snorkelen. Geweldig, net een bountyeiland! Heerlijk gelezen, gezwommen en gesnorkeld. Toen weer terug met de boot. Onderweg zagen we de kwallen in het water, onwijs zeg, wat een joekels! Grote roze blazen van zeker 30cm doorsnee. Volgens Sin wegen ze zeker 1,5 kilo per stuk! De laatste twee jaar komen die ineens daar aan de kust, en de plaatselijke bevolking vangt ze nu ook, en verkoopt ze aan China, Japan en Korea. Even 'gedouched' en ingesmeerd, want ik ben best wel verbrand. Heb een paar panda-ogen, want op de boot had ik mn zonnebril op. Nou, dat kun je ook wel zien! En mn rug is ook niet echt grappig. Heb er helemaal geen erg in gehad, de heel tijd in de schaduw gezeten. Waarschijnlijk toch door de weerkaatsing, en door het snorkelen. Daarna nog gezien hoe ze dakbedekking maken van palmbladeren, en gegeten. 's Avond zouden we een soort modeshow krijgen, dachten we begrepen te hebben. Nou, dat klopte...bijna. Niet zij, maar wij hebben een modeshow gegeven, maar dan wel in hun kleding. Dus in sarong, lange mouwen en....hoofddoekje! De mannen ook in sarong, hemd of jurk, en een hoofddeksel. Die pasten alleen niet echt, wat een hoop hilariteit opleverde. We hebben helemaal in een deuk gelegen! Snel de boel weer uit, want dat was toch best warm zo, en nog wat te drinken en wat te knabbelen gehaald, en gezellig zitten kletsen.
De volgende dag gingen we alweer verder, dus vroeg ontbeten, tassen gepakt, en afscheid genomen. Om kwart over acht zaten we in de bus, op weg naar Phuket, 189 km verder. Onderweg een plasstop bij de 7 eleven, en even wat lekkers gehaald, en op Phuket nog bij de Tesco Lotus, een soort mega supermarkt, waar ook een Mac, KFC en Subway etc te vinden waren. Lekker een Subway op, mmmm. Daar konden we nog wat zonnebrand en aftersun etc halen, want op het eiland is dat een stuk duurder. Tus toch nog maar even een factor 50 waterproof gehaald, beter laat dan nooit.

Vervolgens met de speedboot naar Koh Racha. Half uurtje maar, het ligt 24 km uit de kust van Phuket. De 'pier' bestaat uit een stel drijvende, tja, hoe zal ik het noemen. Het is in ieder geval lastig lopen met je bagage, hij beweegt nl mee met de golven. Het resort dat daar lag zag er schitterend uit, dus wij hadden al zoiets van YES! Helaas, wij moesten naar de andere kant van het eiland. Ook geen straf hoor, absoluut niet! leuke hutjes, alleen geen airco, en geen warm stromend water. Een koude douche dus, maar dat is helemaal niet erg. We zitten op maximaal 10 minuten lopen van een paar schitterende baaitjes af, er zijn een paar goeie snorkelplekken, en een paar mooie zandstrandjes. Ik heb gelijk een Aloe Vera massage genomen, lekker verzachtend voor mn rug! Op mn gezicht heeft het wel gelijk geholpen, de rest nog niet helaas. 's Avonds hier in het restaurant gegeten. Het weerlichtte al de hele tijd, en tijdens het toetje van Anita (de rest hoefde niet) begon het te spetteren. Nou ja, dat waren vier spetters, en toen werden de kranen opengedraaid! Wat een hoosbui zeg. Gelukkig was hij maar van korte duur. Slecht geslapen, wel goeie bedden en kussens hier, maar warm in de kamer, ondanks de fan.
Giste rom half negen er uit gegaan, badpak aan, ontbeten, snorkels gehuurd, en met Sin als gids naar een paar baaitjes geweest. Wat gelezen, gezwommen, gesnorkeld, wat vervelend toch, op zo'n eiland. Om 4 uur de tweede Aloe Vera massage, lijkt iets beter aan te slaan. 's Avonds naar het 5 sterren resort aan de andere kant van het eiland gegaan, iets verderop zit een eettentje waar je voor een redelijke prijs kan eten. Was ook erg gezellig. Terug gelopen, eerste stukje over het strand, waar de krabben alle kanten opschoten in het licht van onze zaklantaarns. Anita had het niet meer, helemaal niet toen Sin ook nog eens een krab te pakken had, en hem aan haar liet zien!
Vanmorgen weer rond half negen eruit, ontbeten, en weer naar het strand. Peter was er al, en er was door de golgslag weinig te zien met snorkelen. Dat heb ik dus maar neit gedaan. Wel lekker gezeten, daarna even het zwembad ingeplonsd, gelunched, en even achter internet nu. Dalijk weer lekker aan het zwembad zitten.

Lieve mensen in het kouwe Nederland, ik ga nog even genieten van de zon, overmorgen ben ik weer thuis.

• 13 November 2009 - 08:58

Popje:

Geniet nog maar lekker!!
    Wanneer moet je weer werken? Marc heeft nl dienst dit weekend, dus anders kom ik dinsdag ff buurten met Stijn..
    Ben je ook weer een beetje geacclimatiseerd..
    Spreek je zondag i.i.g. wel!
    XXX Je Zus

• 13 November 2009 - 09:26

Papa:

Lieve Esje
    Heerlijk die verhalen over die stranden en die koraalriffen, ik zit helemaal met je mee te snorkelen.
    Geniet nog maar even van het heerlijke zonnetje, hier is het naadje.
    Dikke kus en ik zie je zondag

• 13 November 2009 - 12:09

Cis:

Wijfie, geniet van je laatste dagje!
    x

• 13 November 2009 - 14:50

Jacqueline:

Hai die Esther, dit klinkt toch wel goed, zo'n bounty island, een beetje zonnen, zwemmen en snorkelen. Heerlijk. Je zal wel poepiebruin/rood zijn als je terugbent. Wat is het dan snel gegaan he. Fijn om je straks weer te zien, goede terugreis alvast!!

Groetjes
    Jacqueline

p.s. het regent hier...

• 13 November 2009 - 19:06

Mama:

Hoi Esje,
    Bij jouw is het nu 2.00 uur 's nachts, hopelijk slaap je nu lekker. Ik wilde je alleen nog even een paar heerlijke laatste uurtjes in Thailand wensen en een hele goede vlucht naar huis.

Dikke kus

• 13 November 2009 - 21:09

Marian:

hoin Es,
    weer even bijgelezen!! leuk hoor, vast heel veel mooie foto's. Goede reis terug, groetjes!

• 14 November 2009 - 09:04

Tuk20ker:

Ha die Esther!

Ik beleef je vakantie helemaal in gedachten mee! Geniet nog even en een goede terugreis!

Groetjes Sandra

• 15 November 2009 - 09:05

Margot:

Je Es, ik zit hier helemaal te smachten na het lezen van je verhaal.

Ik zou zo ook even lekker met een boek de zon in willen duiken, maar helaas zit ik hier gewoon thuis!

Alsik dit type ben je al weer bijna thuis, dus spreek je snel weer!

• 15 November 2009 - 12:12

Elly:

Hoi Essie, weet niet of je al thuis bent anders ben je wel dicht bij, ik heb genoten en gelachen om je verhalen en je schrijft ook erg leuk. Het was dik genieten ook afzien en erg gezellig zo te lezen, je kan er weer tegen in het koude kikkerland maar zo'n prachtige ervaring neemt niemand je meer af, heb je dus mooi in de knip!!!
    We gaan je zien en de foto's ook hoop ik.
    Kom veilig thuis en een dikke kus van Paul en El